1 Jan - Axeltrycket

Axeltrycket nr. 1 2004


AirlightDirect 28 kg lättare

I början av februari 2004 utvidgade BPW Airlight II med det nya skivbromsade luftfjädersystemet AirlightDirect. Det nya hucke-pack-aggregatet blir ca 28 kg lättare, tack vare den integrerade luftfjäderbälgen. AirlightDirect luftfjäderprincip grundar sig på en luftfjäderbälg, som är direkt monterad på axelkroppen. AirlightDirect kan erhållas i följande utförande: 9 ton skivbroms, enkelmontage med ET 120 mm inpressning, körhöjd 260–320 mm.


Demobil med RO57-koppling

Skånebil Lastvagnar i Ängelholm har under hösten fått en ny demobil. Det är en fullmatad FH12 6×2 500 Hk med påbyggnad av PLS Flak i Rydaholm.

Bilen är utrustad med vår 57 mm Rockingerkoppling, som passar till alla släp med 57,5 mm dragögla enligt svensk standard.

”Första reaktionen då man informerar kunden om att bilen är utrustad med Rockingerkoppling är att de slår bakut och säger: men den passar ju inte mitt släp! Men efter att ha förklarat anpassningen av kopplingen till svensk standard, blir man nyfiken och provar” säger Bjarne Andersson från Skånebil Lastvagnar. ”Kopplingen är uppskattad och man reagerar främst över den enkla manövreringen samt det robusta intrycket”, menar Bjarne.

”Vi ser även fördelen med delad fångmun, så att man kan byta övre eller undre munnen separat. Detta halverar kostnaden vid en liten olycka och de inträffar: vi har just bytt hela fångmunnen på vår gamla demobil”.

Först då åkaren fått använda bilen under en längre tid kan kopplingens komfort kommenteras: man upplever ekipaget mycket följsamt såväl fullastat som vid tomtransport.

FH12:an är i första hand tänkt som en demobil för provkörning, man kan låna bilen utan kostnad för egentrafik, d v s provkörning med eget släp för jämförelse. Vill man vid ett annat tillfälle nyttja bilen, t ex i samband med fullservice av sin lastbil, som tar en hel dag, kan man få det mot en milkostnad. På detta vis slipper åkaren stillestånd på upp till 2–3 dagar.


Företaget som ordnar det mesta

Förstklassiga produkter, som chassidetaljer från BPW, Winterhoff och Jokon, är en viktig förutsättning för att lyckas på marknaden. Men lika viktigt är det med förstklassiga distributörer. Transport Trading är en av de viktigaste grossisterna, som ser till att produkterna från FOMA når ut till verkstäder och återförsäljare.

I nybyggda lokaler i utkanten av Linköping hittar man Transport Trading Reservdelar AB – eller Transport Trading, kort och gott.

– Vi hade länge känt oss trångbodda, säger Tomas Damm, som är vd för Transport Trading. Så när vi för drygt ett år sedan fick möjlighet att köpa mark i anslutning till vår dåvarande fastighet, så gjorde vi naturligtvis slag i saken. Nu har vi ett lager på 1 000 m² med en rejäl takhöjd som ett komplement till det gamla lagret, som bara är drygt hälften så stort! Dessutom har vi fått ljusa och moderna kontor på sammanlagt 300 m².

Fakta om Transport Trading

  • Transport Trading grundades för snart 30 år sedan och den första lokalen var på knappt 250 m².
  • 1990 övertogs företaget av Tomas Damm och Helen Palmér, som vardera äger 50 % av aktierna.
  • 1993 flyttade företaget några kvarter till nybyggda lokaler på knappt 700 m².
  • Tio år senare var det dags att bygga de nya och större lokalerna – en investering på 7 miljoner kronor.
  • Transport Trading har idag ett 10-tal personer anställda och omsättningen 2003 uppgick till drygt 21 miljoner kronor.

Kunderna är framför allt verkstäder och återförsäljare för släpvagnar och husvagnar i första hand i Sverige, men även i Norge och Finland.

Att bromsdetaljer numera levereras i kompletta satser för två hjul ser Tomas Damm som en säkerhetsmässigt stor fördel.

Lagerutrymmen behöver man verkligen på Transport Trading. För trots att man på senare år koncentrerat sin verksamhet på chassikomponenter och -detaljer samt belysningar för lätta släp, så har man mer än 5 000 olika artiklar i lager.

– Först och främst handlar det förstås om reservdelar och slitdetaljer till moderna axlar och bromssystem, förklarar Tomas. Och då handlar det alltid om originalreservdelar, som till exempel bromsbacksatser från BPW.

– Men vi har också konsekvent köpt upp lager av utgående detaljer, fortsätter han, så vi har faktiskt fabriksnya delar till så udda produkter som el-bromsar från ALDE och LINDE, liksom gamla B&B- och PEAK-detaljer som knappast går att få tag i någon annanstans.

Går reservdelarna över huvud taget inte att få tag i, så använder man de sista exemplaren som mall för nytillverkning. Bland annat har man ett stort sortiment bromsvajrar för äldre typer av hjulbromsar.

– Det händer också att vi får hitta på alldeles egna lösningar, berättar Tomas och visar upp en adapter, som gör det möjligt att montera en kulhandske av standardtyp på ett dragrör med gängat fäste för en specialkulhandske. Och för sådana uppdrag har vi ett intimt samarbete med en verkstad här i närheten.

En hel del verkstadsarbete görs också i Transport Tradings egna lokaler. Det kan till exempel handla om att renovera begagnade axlar eller bromssystem, eller att bygga ihop något som ingen annan kan leverera.

– För inte så länge sedan fick vi en förfrågan om en axel till en husvagn, som husvagnstillverkaren inte längre hade som reservdel. Men med hjälp av delar vi hade på hyllorna kunde vi bygga ihop ett komplett axelpaket!.

Men även om sådana här ”omöjliga” uppdrag är de mest fascinerande, så handlar verksamheten hos Transport Trading ändå mest om mer rutinmässiga ärenden. Som till exempel att snabbt och effektivt kunna leverera originalreservdelar från till exempel FOMA till landets släpvagns- och husvagnsverkstäder och -återförsäljare.

Text och bild: Lars Erik Paulsson


Mer stöd från Jost

Jost introducerade redan i början av 2000 sitt nya koncept Modul stödben. Kunden får välja en stödbenskropp med rätt montagehöjd för sitt behov samt kombinera med valfri fot, vev och förbindelserör. På så vis reduceras väsentligen lagerhållningen av ett tidigare enormt utbud av olika stödbensmodeller.

Sedan i höstas kan man erbjuda en specialserie av Modul stödben för den som behöver något extra. Samtliga är i Heavy Duty-utförande samt med olika egenskaper, t ex för RO-RO trafik, dvs med förstärkt hjulfot, kompakt för låg inbyggnad, fällbart eller vikbart för total markfrigång eller teleskop för extrema lågbyggen etc. Filosofin lyder ”Nöjda användare av föregående modeller av Jost’s stödben skall ha möjlighet att få ett Modulben med lika egenskaper”.

Utbud och teknisk information över specialserien Modul C finner ni antingen i Jost’s huvudkatalog eller i vår M.o.d.u.l-broschyr.


Originaldelar för säkerhets skull

Till det yttre ser de lika ut, men som så ofta är det insidan som räknas. Trots BPW-logo på gummibälgen behöver det inte vara original rakt igenom!

Oftast kan man enkelt identifiera en produkt som kommer från BPW redan genom förpackningen. Detta tack vare att företagsnamnet står tryckt på emballaget. Vissa produkter levereras dock pallvis och i dessa fall får man ta till andra knep.

För att vara säker på att du fått en originaldel kan du identifiera en luftfjäderbälg på följande punkter:

  • Plastklockan har en urfasning på undersidan avsedd för stålplattan samt inpräglad BPW-logo, såväl på sidan som på ovansidan och dessutom artikelnummer på kanten.
  • Gummibälgen har en stor BPW-logo tillsammans med 10-siffrigt artikelnummer.
  • Stålplattan i botten har instansad BPW-logo samt artikelnummer.

Vårrusta ditt personbilssläp

Även personbilssläpet, husvagnen och hästtransporten behöver service och underhåll för att fungera och vara till nytta och nöje i många år. I serviceboken beskrivs i detalj vad som ska göras. I denna artikel visar vi några exempel ur boken.

Med kunskap och verktyg samt lite avsatt tid nu på våren ökar chansen att vagnen kan användas till det den är tänkt utan onödiga haverier och stillestånd. Det är alltid bättre med ett planerat, förebyggande underhåll än en skada när man som bäst behöver sin vagn. Oftast är det billigare att byta en sliten detalj än en brusten..

– Dags att ta fram serviceboken,
säger Claes Troedsson på FOMA.


Smörj påskjutsbromsens bussningar var 200:e mil eller årligen för att säkerställa funktion och minska slitage.

Smörj även axeln om denna har några smörjnipplar.


Kontrollera lagerspel. Hissa upp fordonet, lossa bromsarna. Rucka hjulen med handkraft. Vid kännbart glapp, justera lager.
Vagnar kan vara utrustade med konventionella rullager. Dessa ska vid behov justeras. Axlarna känns igen på den koniska navkapseln.

Vagnar kan även ha underhållsfria långtidssmorda kompaktlager. Vid kännbart lagerspel, byt kompaktlager. Denna typ av axlar känns igen på den cylindriska navkapseln.


Justera bromsarna enligt serviceboken. Bör utföras av fackverkstad eller motsvarande med nödvändig teknisk kunskap.

Justera i tur och ordning hjulbroms, kabellängder och bromsstag.


Olja in rörliga delar och ledställen på kulkoppling och påskjutsbroms. Om vagnen har stabiliseringskoppling ska friktionsbelägg och kopplingskula hållas fria från olja och fett. Smuts och färgavlagringar på beläggen kan också orsaka oljud. Beläggen kan rengöras med en roterande stålborste på borrmaskinen.

Sök