10 Maj - Axeltrycket

Axeltrycket nr. 2 2003


”Vaktavlösning” på ekonomiavdelningen

Från vänster: Lena Persson, Per Rosén och
Gun-Britt Berglund

Efter 29 år i FOMAs tjänst går vår ekonomichef Gun-Britt Berglund i pension den 31 augusti 2003. Efter att ha tagit hand om FOMAs ekonomi och personal under så många år, har hon nu valt att ta ”ledigt”.

Det kommer inte att vara några problem att få tiden att gå, Gun-Britt har många intressen och dessutom ska bl a barnbarn och kolonistuga få mer tid. Vi kommer att sakna Gun-Britt och önskar henne många härliga år ”i frihet”.

Per Rosén har anställts som ny ekonomichef på FOMA. Han började redan den 1 april i år, så han har haft god tid på sig att få ta del av Gun-Britts mångåriga erfarenhet. Per, som är civilekonom, är 39 år och kommer från en liknande position på ett företag i Helsingborg. Per är gift, har två pojkar och bor i Helsingborg.

Vi, som redan hunnit lära känna Per, är förvissade om att han kommer att ta väl hand om er i alla frågor av ekonomisk karaktär.Till sin hjälp har Per, precis som Gun-Britt haft, Lena Persson. Lena har arbetat på ekonomiavdelningen sedan 1985.


FOMA representerar Tridec i Sverige

TRIDEC är ledande när det gäller styrsystem till tvångsstyrda axlar och specialhjulupphängningar till trailers och släpvagnar.

Sedan en tid tillbaka är Foma TRIDECs svenska representant både vid nya projekt och vid eftermarknadsfrågor.

TRIDEC startade i Eindhoven, Holland, år 1990. Sedan dess har man snabbt vuxit och det är idag ca 100 anställda i de två fabrikerna i Holland och Portugal. De viktigaste produkterna är mekaniska och hydrauliska styrsystem för släpvagnar samt individuella hjulupphängningar.

Tvångsstyrda axlar?
Det kan finnas flera olika anledningar till att välja styrbara axlar på sin trailer. Faktorer som påverkas är t.ex manövrerbarhet, flexibilitet, däckslitage, bränsleförbrukning. Det kan också vara en förutsättning för att klara lagkraven vad gäller kurvtagningsförmåga.

Mekanisk styrning
TRIDECs enklaste system, TD, är ett mekaniskt system för att styra 1 axel. Detta system ser man t ex på så kallade citytrailers, som ska klara distributionsuppdrag i trånga miljöer. Det finns även mekaniska system, som kan styra upp till 3 axlar.

Ett mekaniskt styrsystem är konstruerat för ett minimalt underhållsbehov.

Hydraulisk styrning
I många fall är ett hydrauliskt system nödvändigt. Med systemen HS, HF och HF-E kan man styra flera axlar för tunga transporter. Man kan även styra axlarna med fjärrkontroll för att ytterligare öka manövrerförmågan vid t ex backning.

Specialupphängning
TRIDEC har även utvecklat individuella hjulupphängningar som t ex används för trailers avsedda för transporter av höga betong- och glaselement. De kan även användas för trailers med dubbla lastplan och biltransporter där en extremt låg golvhöjd önskas.


Skärpta regler

För att öka tryggheten för konsumenten/fordonsägaren har Kommittén för anpassning till teknisk utveckling inom EU konstaterat att det finns ett behov av att skilja på ersättningsbromsbeläggssatser som är identiska med de originaldelar som levereras till fordonen och de som inte är det.

Detta har resulterat i ett nytt EU-direktiv som innebär följande. Sedan första juni i år har EU:s medlemsstater rätt att förbjuda försäljning och användning av ersättningsbromsbelägg som inte uppfyller vissa krav.

I kraven anges bland annat att bromssatser skall säljas i en förseglad förpackning och som innehåller detaljer som behövs till en axel. Det skall också finnas uppgift om tillverkare, och till vilken broms satsen passar samt monteringsanvisning.

Originaldelar
BPW har tagit fram förpackningar av original bromssatser, som givetvis uppfyller alla de nya kraven. Här i Sverige är det vi på Foma, som levererar BPW originaldelar. Ett tryggt val.


På säker grund med BPW-axlar

När nu semestrarna är över och vi har påbörjat hösten, vill vi gärna minnas sommarens nöjen, som för många innebär upplevelser med husvagnen. I detta nummer av Axeltrycket finns på mittuppslaget en artikel, som hjälper Er att minnas! Samtidigt vill vi påminna om ELMIA Husvagn Husbil, som pågår i Jönköping 11-14 september.

I detta nummer presenterar vi också två nya agenturer, som FOMA sedan en kort tid marknadsför. Kopplingar från Rockinger, som ingår i Jost-gruppen, finns beskrivna på sidan 3 och information om Tridec hittar Ni på sidan 6.

I slutet av tidningen kan ni läsa om personalförändringar på vår ekonomiavdelning och på sista sidan får ni ännu en gång en FOMA-rebus att knåpa med. Eftersom vi fick så stort gensvar på förra numrets nya rebus, så fortsätter vi med rebus ett tag till. Lycka till med att hitta lösningen!


Skön husvagnssemester på säker grund


Sommar och semester i husvagn – mycket härligare kan det väl knappast bli!
(Foto: Lars Erik Paulsson)

Chassier, axlar och bromsar från BPW, kulkopplingar, säkerhetskopplingar och lås från Winterhoff samt belysningar från Jokon – tre av de företag som FOMA representerar – är detaljer som gör livet bekvämare för miljontals campare över hela Europa.

I runda tal tvåhundratusen husvagnar var i trafik i Sverige vid senaste årsskiftet. Antalet övernattningar på våra campingplatser satte nytt rekord under förra året, och nyförsäljningen av husvagnar fortsätter att stiga. Det är bara att konstatera att Galenskaparna och After Shave hade rätt när de konstaterade att ”man ska ha husvagn”!

WS 3000 i sitt nya utförande är mycket enkel att använda.” Krister Ryttberg visar i FOMAs monter på Elmia-mässan.

Från tidig vår till sen höst är den tid då de flesta använder sin rullande fritidsbostad, både för kortare helgutflykter och – naturligtvis – för sommarsemestern. Och för många av dessa, i varje fall de som bor från Mälardalen och söderut, har den årliga husvagns- och husbilsmässan på ELMIA i Jönköping kommit att bli en naturlig avslutning på säsongen. Men allt fler upptäcker också att en modern husvagn fungerar alldeles utmärkt på vintern också.

– För mig är husvagnen bättre än ett fritidshus, säger husvagnsjournalisten Lars Erik Paulsson, för när jag tröttnat på utsikten från vardagsrumsfönstret så kan jag enkelt dra vidare och njuta av nya vyer. Och till skillnad från andra sätt att fira semestern på, så känner jag mig nästan som hemma även när jag är ute i husvagnen – jag har ju min egen kudde med mig hela tiden.

Och det är många länder som Lars Erik och hans familj hunnit upptäcka med husvagnens hjälp: Tyskland, Frankrike och Italien, för att ta några exempel, förutom naturligtvis de flesta av de nordiska.

På säker grund
– Men en modern husvagn innebär inte bara att man har ”hemmakomfort” även på fritiden, fortsätter Lars Erik, utan den innebär också en rejäl investering. Och då vill man ju vara säker på att ”stugan” är byggd på en säker grund!

– Många av de ledande husvagns-tillverkarna, både i Sverige och ute i Europa, väljer därför att bygga sina vagnar på chassier, axlar och bromsar från BPW, säger Kjell Reffner på FOMA. Men vi på FOMA kan också erbjuda våra kunder många andra nödvändiga detaljer som belysningar och kompletta hjul, eller varför inte eleganta lättmetallfälgar.

Många ledande husvagnstillverkare, både i Sverige och ute i Europa, använder chassier
från BPW.

Ett väl optimerat chassi ger dessutom husvagnen goda köregenskaper, och enligt Lars Erik uppför sig de allra flesta moderna husvagnar mycket bra efter bilen. Men ändå menar han att det finns utrymme för förbättringar.

Stabiliserar färden
– Bussar och långtradare, eller stark blåst från sidan, kan göra att vagnen kränger till, säger han. Och vill man undvika sådana överraskningar så kan en säkerhetskoppling som Winterhoff WS 3000 vara en vettig investering – om nu inte husvagnstillverkaren utrustat vagnen med en sådan redan som standard. Tack vare friktionsbeläggen i kulhandsken undviker man både slingringar och nigningar hos ekipaget.

– Till WS 3000 finns dessutom ett stöldskyddslås som är godkänt av SSF (Svenska Stöldskyddsföreningen), påpekar FOMAs Krister Ryttberg, och det försvårar inte bara stöld av vagnen utan låser också fast säkerhetskopplingen på husvagnens påskjutsanordning. Ett SSF-godkänt lås med samma funktion finns även till den ”vanliga” kulkopplingen WW 30 K-Z.

Glöm inte servicen
Är det då något speciellt som Lars Erik vill rekommendera alla husvagnscampare?

– Det skulle i så fall vara att regelbundet låta göra service på vagnen, säger han. Att kontrollera att bultförbanden i chassiet inte har lossat kan man naturligtvis göra själv, liksom att ta fram fettsprutan och gå över påskjutsanordningen eller att smörja upp stödbenen med ett fett som är avsett för motorcykelkedjor. Men justering av bromsarna och byte av hjullager är detaljer som man definitivt ska överlåta åt fackfolk att sköta.

Samtidigt påpekar Lars Erik också vikten av att verkstaden använder originalreservdelar:

– Sedan den 1 juni i år har EU:s medlemsstater rätt att förbjuda försäljning av ersättningsbromsbelägg som inte uppfyller vissa krav. I kraven anges bland annat att alla bromssatser ska säljas i en förseglad förpackning och omfatta alla detaljer som behövs för en axel. Det ska också finnas uppgift om tillverkarens namn, och om vilken broms satsen passar till.

Slutligen passar Lars Erik också på att påpeka något som borde vara självklart:

– Glöm inte bort att koppla av och njuta. Det är ju det vi har vår frihet till – och vår husvagn!


Extremt lätt dragstång från BPW

BPW har tagit fram en stark och lätt dragstång, som är EG-godkänd enligt 94/20, typgodkännande e4*94/20*0469*00.

Dragstången är godkänd för max släpvagnsvikt 48 ton och 2×12 tons boggiframvagn, D-värde 190 kN.

TBZ är extremt lätt, från 37 kg för 1500 mm längd till 94 kg för 3500 mm dragstång, dvs ca 40-50 kg lättare än de dragstänger, som finns på marknaden idag.

TBZ finns i c/c 980-1300 mm och med Vibrablock för infästning i släpvagnen.


128 års erfarenhet av kopplingar

1875 grundades Rockinger som en smedja i München. Stadens bryggerier spelade en stor roll i utvecklandet av kopplingar. Eftersom det ofta hände olyckor med dåtidens draganordningar ökade behovet av ett nytt koncept.

Rockinger lyckades med detta och har idag växt till en av de ledande tillverkarna av släpvagnskopplingar. Sedan ett par år tillbaka ingår Rockinger i Jost-koncernen.

Rockinger-kopplingar finns i ett stort antal olika utföranden, t ex släpvagnskopplingar, sprintkopplingar, hakkopplingar samt kopplingar för arbetsmaskiner och rälsfordon. Rockinger tillhandahåller även dragöglor i ett flertal olika dimensioner. Sortimentet av kopplingar täcker bl a följande användningsområden: lastbilar, bussar, transport-, terminal- och militärfordon samt fordon som används i lant- och skogsbruk.

Variobloc
Variobloc är ett system framtaget för dragfordon, som har behov av att dra fordon med olika typer av kopplingar. Systemet består av basplatta, växelplatta och kopplingsdel, som är utbytbar.

Lämpliga fordon för användning av Variobloc är t ex bussar, transportfordon och Cross country fordon.

– Rockinger kan tillhandahålla en koppling för varje behov, säger Marcus Lönnqvist på FOMA.

Rockinger RO57 – Ny koppling för 57,5 mm standard
Rockinger har nu också en släpvagnskoppling passande den svenska standarden, dvs för 57,5 mm dragögla. De förare, som testat kopplingen, upplever denna som mjukare och mer komfortabel än de kopplingar de tidigare använt. Dragfordon och släpvagn upplevs mer som en enhet tillsammans än som två separata enheter.

Övriga fördelar med RO57 är bl a att kopplingen har ett högt D-värde (300 kN) och att den har låg vikt. Utbyte av lösa delar är möjligt tack vare att den är moduluppbyggd. Detta ger bra ekonomi, då man inte måste ersätta hela mekanismen om någon slitdel behöver bytas. Övre och undre fångmun är delad och kan bytas separat. Det finns även längre fångmunnar, som kan monteras som både övre och undre fångmun.

Fastsättning av kopplingen i dragbalksdelen är gjord med tre självlåsande segment i stället för med en stor gängad mutter. Detta gör att kopplingen är mycket enkel att montera och demontera. Kopplingen kan levereras/efterutrustas med pneumatisk styrning och med kopplingsindikator.

Sök