1 Okt - Axeltrycket

Axeltrycket nr. 3 2009


Ny förbättrad version av WS 3000

Winterhoff har lanserat en förbättrad version av säkerhetskopplingen WS 3000. Från och med hösten 2009 har följande innovationer och förbättringar gjorts:

Nyheter

  • Kopplingsindikering som visar om kulkopplingen greppat dragfordonets kula rätt
  • Tydligare slitageindikator för kontroll av friktionsbeläggens kondition
  • Nytt förstärkt handtag
  • Maxi-Soft gummikudde med optimerad fastsättning mot kulkopplingens hus

Säkerhetskopplingen med enhandsfattning har många fördelar:

  • Manövrering med endast ett handgrepp (utan konkurrens i branschen)
  • Patenterad teknik för dämpning av slingrig instabil gång samt nigningsrörelser
  • Stort avstånd mellan öppnat handtag och bilens bakdel som gör det enkelt att koppla av och på
  • Stor gummikudde i kopplingens framdel som skydd för ben och stötfångare
  • Slimmad design
  • Enkelt att byta ut friktionsbeläggen genom Clip-systemet

För att vara på den säkra sidan kan WS 3000 kompletteras med ett
stöldlås. För mer information, se produktblad Foma informerar.


Väntans tider

På FOMA har vi förberett oss på den kommande konjunkturvändningen. Att den kommer är lika klart som att det efter regn kommer sol. Vi har anpassat vår organisation och bildat nya kundteam för att ännu bättre kunna serva våra kunder (se sista sidan). Nya produkter har också tillkommit i vårt sortiment, vårt lager har effektiviserats och rutinerna förbättrats. Detta ska vara ett ständigt pågående arbete.

BPW kommer med nya och förbättrade produkter, EBS-system och sin egentillverkade skivbroms ECO Disc, och står rustade för en produktion av ca 550.000 axlar per år när det väl drar igång (75.000 fler än produktionskapaciteten under förra högkonjunkturen). Det är en kapacitet av mer än dubbelt så många axlar jämfört med slutet av 90-talet.

Efter ett turbulent år väntar vi nu alla också på julen och några lediga dagar tillsammans med familj och vänner.

Även i år ger vi ett bidrag till organisationen Hand in Hand www.handinhand.nu istället för att skicka ut julkort och julgåvor.

Vi önskar Er alla trevlig läsning och en God Jul och ett Gott Nytt År.


Takler passar till alla fordon!

Avbärarplank för sidoskydd från Takler är tillverkade av plastmaterial med en kärna av galvaniserat stål i enlighet med 89/297/EEG bestämmelserna. Fördelarna är lägre vikt, ingen risk för synlig korrosion samt attraktivt pris. Dessutom karaktäriseras produkten av hög kvalitet, stor användbarhet och ett brett utbud av olika tillbehör, vilket möjliggör anpassning till alla fordon.

Avbärarplanken kan levereras i olika färger och mått samt med företagets logotyp.

Göran Andersson
Säljare, FOMA


LÄGRE TIPPHÖJD OCH ÖKAD STABILITET MED SUPERKASSETTEN!

SLP, Släp- och Lastbilspåbyggnader i Övertorneå har tillsammans med Assesse AB i Stockholm tagit fram en ny revolutionerande produkt, den s k Superkassetten. Fördelarna är många och konceptet har haft fokus mot vägtunnelbyggena i Stockholm.

Konceptet medför att man kan gå ned i tunnlarna för att transportera upp berg (stenskut) och lera för att sedan även vara med och bygga upp vägbeläggningen. Jämförs en traditionell supersemitrailer med Superkassetten så är tipphöjden halverad genom kassetteringssystemet med två flak.

Assesse AB från Vaxholm kom med idén efter att en av deras supersemitrailers slagit runt vid tippning. Superkassetten är resultatet av vårt samarbete, säger Krister Ruisniemi, försäljningsansvarig på SLP för Mälardalsregionen.

Smidig i trånga utrymmen
När den bakre kassetten lossat sin last skjuts den främre in i den bakre. Därigenom halveras tipphöjden, förklarar Krister. Den totala lastvikten är densamma som på en traditionell supersemitrailer med ett flak. Lägre tyngdpunkt med avsevärt ökad stabilitet är en annan fördel, menar Krister, och tillägger att genom den lägre tipphöjden undviker man att dra ner vajrar, kablar och vägskyltar.

De tre fordon som hittills har utrustats med superkassetter har alla 2 stela och 2 medspårande axlar samt fjädring från BPW. FOMA har även levererat kompletta alu-hjul med Goodyear däck samt baklampor från Jokon.


Reich Mover
gör det med precision!

Ny produkt i FOMAs sortiment är en Mover. Det är företaget Reich i Tyskland som tillverkar denna högklassiga produkt. En mover underlättar rangering av t ex en husvagn och finns i en rad olika utföranden beroende på typ av fordon samt vilken utrustningsnivå som kunden önskar.

Kontakta FOMA för mer information.


Light Box Tålig och praktisk verktygslåda

   

Verktygslådan Light Box är tillverkad av 1,5 mm aluminiumplåt. Luckan är framställd av dubbel plåt och levereras i aluminium eller rostfri stålplåt efter kundens önskemål. Lådorna är monterade med infälld, rostfri öppningsmekanism med lås

  • Godkänd som sidoskydd
  • Täta lådor – kraftig EPDM-gummitätning i lådans öppning samt tätning av alla fogarn
  • Ingen kondens – lådorna är försedda med ventilation
  • Luckan kan levereras såväl sido- som bottenhängd
  • Nitar av aluminium
  • Speciallådor tillverkas efter önskemål

Light Box finns även i rostfri stålplåt.
För ytterligare information, se produktblad Foma informerar


Förbättrad kundservice

För att på ett ännu bättre sätt kunna serva våra kunder, så arbetar vi fr o m den 28 september 2009 i två olika kundteam.

Team Tung Fordonsindustri:
Försäljning, teknisk support och inköp för den tunga släpvagnsindustrin.
Team Tunga. Bakre: Niclas Sjöstrand, Claes Troedsson, Johan Stevén, Jose De Bernardi
Mellan: Marie Eriksson, Stefan Bengtsson, Ewa Björnson, Alf Paulsson, Ismo Kyrönen
Främre: Kristina Sigfelt, Göran Andersson

Team Lätt Fordonsindustri:
Försäljning, teknisk support och inköp för den lätta släpvagnsindustrin.
Team Lätta. Från vänster: Thomas Bruchhausen, Krister Ryttberg, Ismo Kyrönen, Stefan Bengtsson, Kim Nielsen, Claes Troedsson, Thomas Böös, Kenneth Carlsson

Vi på Fordonsmateriel kommer att arbeta närmare varandra genom förändrad fysisk placering på vårt kontor, vilket innebär att vi snabbare och effektivare tar hand om våra kunders olika önskemål och behov. Ni behåller givetvis de kontakter ni redan har, men även övriga inom Teamet står gärna till er tjänst.


Stora fördelar med Goodyears nya lågprofildäck

Sedan en tid finns Goodyears nya lågprofildäck 265/55R 19,5 ute på marknaden. Fördelarna med däcket kontra 265/70R 19,5 är uppenbara:

  • 80 mm lägre ytterdiameter
  • 30 mm lägre statisk radie
  • Ca 5 kilo lättare

Däcksdimensionen är godkänd för 10 000 kg axeltryck och är en bra ersättare till 17,5″ varianten 235/75R 17,5. I jämförelse med sistnämnda däckstorlek är 265/55R 19,5 t o m något lägre. En annan fördel är att 19,5″ skivbroms går att använda till denna låga däckdimension.


Nya EC0 Disc lanseras i januari 2010

I januari 2010 lanseras nya ECO Disc som är lättare, robustare och mer servicevänlig än tidigare versioner.
Övergången till bromsdiametrarna 370 resp. 430 mm för t o m 10 tons axeltryck är helt genomförda i februari.
Omställningen av 430 mm diameter för 12 tons axeltryck följer ca 2 månader senare.


Ökad säkerhet med domkraftsfästen

BPW-domkraftssats med domkraft och domkraftsfäste är kompatibel med alla aktuella husvagnschassin från BPW.

Med fast monterade fästen i chassit höjs säkerheten avsevärt vid byte av hjul. På äldre chassin måste monteringshål borras.

Domkraftssatsen omfattar
2 domkraftsfästen
4 sexkantsskruvar M12x30
8 mellanläggsbrickor
4 låsmuttrar M12
1 domkraftsväska
1 saxdomkraft med handvev
1 monterings- och bruksanvisning

Teknisk data
Max lyftkraft: 1 400 kg
Vikter:
1,5 kg (2 st fästen)
2,3 kg (domkraft)
0,25 kg (monteringstillbehör)
0,15 kg (väska)


Nu är ECOPlus2 förberedd för CTI

Nu är det möjligt att beställa BPWs 9-tons axel med ECOPlus2 som är förberedd för däcktrycksreglerings- systemet CTI (Central Tire Inflation).

Axeln passar för hjul i ET 0 och ET 120 utföranden. Vid monteringen av CTI har hål borrats för luftslangen genom axelskruven, axelkroppen och navkapseln. Axeln levereras med en standard navkapsel som skyddar lagringen mot fukt. Den genomborrade navkapseln som används vid monteringen levereras separat.

Placeringen av kopplingen mellan axeln och däcktrycksregleringssystemet måste koordineras direkt med leverantören av systemet. Genomskärningen av axeln ovan visar de förändringar som CTI-systemet innebär..

För ytterligare information, var vänlig kontakta FOMA.

Skogsforsk har tillsammans med skogsbolag, åkare, lastbilstillverkare och Vägverket utrustat 12 virkesbilar med CTI (Central Tire Inflation). De tittade på vilken påverkan CTI har på väg, förarmiljö, däckens livslängd, bränsleförbrukning och underhållskostnad.

Efter drygt 5 miljoner km med CTI konstaterades att lägre tryck i däcken ger lägre marktryck och mindre spårbildning på 10 av 12 vägstudier.

Beträffande förarmiljön så minskade vibrationerna med 8 % för en hel transportvända och den uppåt- och nedåtriktade vibrationen var 5-10 % lägre med CTI inkopplat. Antalet punkteringar var lägre än normalt och livslängden på däcken ökade avsevärt. Bränsleförbrukningen sjönk räknat i l/ton/km.


Sök