15 Jun - Aktuellt

Axeltrycket nr 1 2015

Läs senaste numret som PDF:
Axeltrycket nr 1 2015

 

90t-projektDSCN0691_550

Grönt ljus för tyngre lass

Från första juni höjdes viktgränsen för lastbilar från 60 till 64 tons bruttovikt. Minskad bränsleförbrukning och mindre utsläpp av koldioxid är några av fördelarna.

Höjningen av vad en lastbil får väga genomfördes genom en ändring i trafikförordningen.
Ändringen skedde för att effektivisera transportsystemet och har efterfrågats av transportbranschen och industrin. Med högre maxvikt behövs färre transporter. Bränsleförbrukningen minskar och utsläppen av koldioxid och transportkostnaderna blir lägre.

Det krävs en del tekniska specifikationer för att få använda det nya bruttoviktstaket fullt ut och de exakta specifikationerna kommer att släppas inom snar framtid. Enligt uppgift krävs att avståndet mellan ekipagets första och sista axel är minst 20,2 meter mot dagens 18 meter.

För släp eller släp/dolly med fyra eller fler axlar höjs den tillåtna bruttovikten till 38 ton om avståndet
mellan första och sista axel är minst 7,8 meter i jämförelse med 7,2 meter för dagens maxvikt 36 ton.

För bilar blir det ingen förändring. Här gäller max 26 ton för en treaxlig bil och 32 ton för bil med fyra eller flera axlar. Om ekipaget har en treaxlig bil gäller det att ha full koll på viktfördelningen ifall man skall komma upp i 64 ton.

Regeringens ambition om 74 ton ligger kvar men det krävs en lagändring.

Fördelar med ökad bruttovikt till 64 ton:

  •  Minskad bränsleförbrukning med minst 4 procent per transporterat ton
  • 4 procent mindre utsläpp av koldioxid
  • 10 procentig kapacitetshöjning

IAA Hannover_0187_nologo

FOMA har inlett ett samarbete med Alcoa

FOMA är sedan den 1 april 2015 generalagent för Alcoa fälgar på eftermarknaden till buss, lastbil och tunga släpfordon.
Alcoa som grundades 1888 har idag ca 60.000 anställda i 30 länder. Alcoa har sitt huvudkontor i Cleveland, Ohio och anses vara marknadsledande när det gäller design, tillverkning och utveckling av lättmetallprodukter för bl a transportindustrin, flygindustrin, byggindustrin, förpackningsindustrin, elektronik mm.

Alcoa innehar över 8000 olika patent inom området. 95% av alla aluminiumlegeringar som används i flygplan har utvecklats av Alcoa. Inom transportindustrin är Alcoa en global leverantör av smidda aluminiumfälgar och tillbehör för lastbilar, släp och bussar.
– Vi är väldigt glada över samarbetet med Alcoa. Alcoa uppfann den smidda aluminiumfälgen och företaget fortsätter hela tiden att utveckla lättare och tåligare fälgar för att öka nyttolasten och förbättra hållbarheten, säger Johan Stevén, slutkundsansvarig FOMA.

Alcoas aluminiumfälgar är smidda ur ett stycke aluminium, utan svetsfogar. Smidda aluminiumfälgar är upp till 50 % lättare än stålfälgar. Alcoas smidda aluminiumfälgar är korrosions-
resistenta och klarar enkelt de svåraste testerna. De är dessutom exceptionellt starka och hållbara.

Fördelar med lättare fälgar:

  • Ökad lastförmåga. Om den maximala lastförmågan utnyttjas helt, kan investeringen i Alcoas fälgar betala sig på två år eller kortare tid.
  • Den lägre ofjädrade vikten innebär minskat slitage på chassi, fjädring och stötdämpare.
  • Bränslebesparing tack vare minskad massa kan vara upp till 2,5 %.

Specifikationsblad: Alcoa smidda aluminiumfälgar


 

Läs mer här:

– BPWs nya luftfjädring
– Marknadens lättaste axel
– ECO Plus 3

Etiketter: , , , , , , ,

Sök