1 Okt - Axeltrycket

Axeltrycket nr. 3 2008


Välbesökt Caravan Salon 2008

Caravan Salon i Düsseldorf är den ledande mässan för europeisk campingindustri. År efter år kommer många besökare för att se nyheter inom detta område. I år fick 158 000 besökare från 38 länder tillfälle att se produkter från mer än 1 000 utställare.

Målet med mässdeltagandet var att informera husvagnsägarna om innovationer och våra produkters funktion och för att stå till förfogande vid frågor och förslag.

Som leverantör av chassin bidrar BPW Fahrzeugtechnik till körsäkerhet och körkomfort av husvagnar. Därför stod också temat ”Körsäkerhet” i förgrunden vid Caravan Salon 2008.

Vid mässan presenterade BPW Fahrzeugtechnik också sin senaste produkt antisladdsystemet iDC för husvagnar.

iDC ökar betydligt körsäkerheten och stabiliteten vid risksituationer som sladd vid sidovind, vägspår och plötsliga undanmanövrar.


”Nu får jag tid att renovera huset och golfsvingen”

Vi vandrar runt med Alf Pommer på lagret. Alf, en av de sista från den goda årgången 1974 då FOMA startade i Ängelholm, drar sig i början av nästa år tillbaka för att njuta sitt otium.
– Det ska bli skönt att snart kunna bestämma över sin tillvaro fullt ut och göra lite vad som faller en in.

Tar chansen
Men är det där riktigt sant, hur känner Alf egentligen. – Jag menar verkligen vad jag säger. Det innebär naturligtvis inte att jag inte kommer att sakna företaget och alla arbetskamraterna. Jag har haft många fina år på FOMA. Men nu när jag fick möjligheten att gå i pension och jag känner mig i bra form, ja då tvekade jag inte.

Från fisk till axlar
Nu har ju inte Alfs liv bara handlat om axlar och hjul. Ett mer udda inslag i karriären var kanske jobbet som fiskhandlare. – Ett tungt jobb som var skönt att komma ifrån, tro mig, menar Alf bestämt. Via ett antal år som lagerarbetare hamnade Alf så till slut på FOMA 1974. – Min skoltyska var en tillgång och en av orsakerna till att jag fick jobbet. Några år senare blev Alf assistent till inköpschefen för att i början av 80-talet efterträda sin chef.

Utveckla kontakter
Som inköpschef i 25 år har Alf haft en central roll i företaget. Kontakterna med leverantörer i Tyskland och i andra länder har varit många och inneburit en del resande. Att hitta nya leverantörer och skapa fruktbara och hållbara relationer är viktiga uppgifter för en inköpschef. Från senare tid nämner Alf Goodyear som ett bra exempel på en lyckad kontakt som utvecklats mycket positivt.

Snickra på huset och vårda svingen
Efter en stunds sökande hittar vi en plats som fotografen är nöjd med.

Medan kameran ställs in frågar vi Alf om vad han ska syssla med när han lämnar FOMA för gott. – Jag har ett stort hus från 1904 som är i behov av renovering. Sedan spelar jag golf så fort jag får tillfälle.

Men först av allt ska jag åka skidor i Österrike, det har jag gjort varje vinter i åratal.

Vi tackar Alf för hans fina insatser på FOMA och önskar honom ett rikt och aktivt pensionärsliv!


Nödvändigt ont

Strutsen har det bra. Den kan sticka huvudet i sanden och låtsas som om det som händer i omvärlden inte rör honom

Det kan inte vi på FOMA. De dåliga tiderna går naturligtvis inte heller oss obemärkt förbi. För att även i fortsättningen vara konkurrenskraftiga och som ett led i att anpassa oss till den rådande marknadssituationen har vi genomfört en omorganisation, vilken tyvärr inneburit viss reducering av vår personalstyrka.

Vi kommer dessutom inte att delta i någon mässa under 2009. Med tanke på hur läget är ute i världen, har vi bestämt oss för

att uppmärksamma julhelgen genom att ge ett bidrag till projektet Hand in Hand, som hjälper kvinnor i Indien att starta företag och på så sätt hjälpa sig själv och sina familjer. Mer information finner ni på deras hemsida www.handinhand.nu Vi skickar därför inte ut några julgåvor eller julkort i år.

Trots det tuffa läget ser vi ljust på framtiden. Behovet av transporter kommer fortfarande att finnas. BPW och FOMA kommer även i framtiden att fokusera på produktutveckling, som ska resultera i bl a viktreducering, längre serviceintervaller och hög kvalitet.

Vi önskar alla er läsare en God Jul och ett Gott Nytt År!

Fredrik Moritz
VD FOMA


Många nyheter på IAA-mässan!

IAA-mässan i Hannover drog som vanligt många besökare. Inte minst den stora BPW-montern tilldrog sig stort intresse och nyfikenhet. BPW visade upp en rad nya produkter. En av dem var skivbromsen ECOdisc med fördelar som viktreducering på 14 kg, servicevänligare konstruktion och högre prestation tack vare den robusta uppbyggnaden.

BPW har höga krav på sina produkter. Så har också ECOdisc, förutom tester i testbänken, prövats under tuffast möjliga förhållanden i Norrland och i Australiens ödemarker.

ECOtronic EBS system
Två års samarbete mellan BPW och Haldex har resulterat i ECOtronic EBS system. ECOtronic kännetecknas av
en rad olika smarta funktioner. Road Condition Monitoring dokumenterar släpfordonets tillstånd med hjälp av
insamlad data. Via Assembly Data Management kan fordonstillverkaren lagra information i dataminnet om BPW axlarna och andra fordonsspecifika data. Vid eventuellt servicebehov är det härigenom möjligt att via Internet enkelt och snabbt få fram vilka BPW reservdelar som ska användas. Det innebär bl a att stilleståndstiderna markant reduceras och är ytterligare ett plus för BPWs servicevänliga produkter.

Slutligen kan vi konstatera att BPW i dag är ensam i världen om detta vägvinnande system.


Lysande nyheter från Jokon

LED-tekniken med dess möjligheter till spännande design har kommit för att stanna. Nu har vi nöjet att presentera ytterligare Jokon-lyktor med LED.

Baklykta som kallas för boomerang. Serien finns som bak/bromslykta med 12 dioder respektive en blinkerlykta med 9 dioder. En stor fördel med boomerangerna är att man har stor valfrihet när det gäller dess placering, tack vare att typgodkännandet tillåter många olika vinklar och placeringsalternativ. Målgruppen för boomerangerna är husvagnar, husbilar, hästsläp och skåpsläp. FOMA räknar med lansering under vårvintern 2009.

Innerbelysning för alla tänkbara utrymmen. Har rund design, silverfärg med inbyggd strömbrytare. En stor fördel är att den anpassad för 12–24 volt. Antal dioder är 20 st med en förbrukning på endast 1,4 W. Lansering sker under våren 2009.


Lätt som en plätt!

Pikkolos kopplingshjälp är lika enkel som genial. En smidig liten minivinsch som underlättar för alla som kopplar husvagnar, båttrailers, släpfordon m m. Pikkolo är fast monterad på släpfordonet och är komplett utrustad med draglina och vev i låst transportläge.

Enklare kan det inte bli
Det är enkelt att använda Pikkolo. Anpassa avståndet till ca 1 m mellan dragbil och släpfordon. Håll i veven när linan dras ut. Lägg draglinans ögla sträckt runt dragkrokens hals och haka upp dubbla linan vid låspinnen som löper på linan. Vinscha sedan till kopplingsläge över dragkroken. Koppla släpvagnen, lossa linan och återställ vinschens lina och vev till låst transportläge.

• Kulkopplingens stöldlås kan användas
• Räckvidd 1,5 m, brottgräns 400 kg
• Vinschas med fast monterad vev
• Vev och draglinan låses under transport
• Hindrar inte påskjutsbromsens funktion
• Galvaniserad 3 mm plåt
• Vikt 0,6 kg
• Artikelnummer: 606.48.US-36


Kan bli tillåtet!

Enligt remiss från Vägverket kommer paragrafen i föreskrifterna (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar att tas bort. I korthet innebär detta, att registrering av släpvagnar med ledad dragstång samt en totalvikt på upp till 3 500 kg och som är utrustade med påskjutsbroms kan komma att tillåtas. Att tillåta påskjuts-broms på andra släpvagnar än släpkärror kan ge kostnadsfördelar för köpare som har behov en extremt lång släpvagn.


”Bra produkter gör valet enkelt!”

FOMA har en trogen grupp av kunder. En av dessa är SLP Släp och Lastbilspåbyggnader i Övertorneå. I dag är det över tjugo år sedan SLP valde att använda axlar och fjädringar från BPW. Vilhelm Lampinen, som är marknadsansvarig på SLP, säger så här om samarbetet.

– BPWs produkter har alltid haft ett gott rykte på marknaden och när våra kunder i sin tur är nöjda, ja då är valet enkelt. Att vi får den backup vi kräver i fråga om teknik och service bidrar också till ett gott samarbetsklimat.

Brett modellprogram
SLP har ett brett modellprogram som täcker det mesta marknaden kan kräva av transportlösningar. Programmet omfattar lastbilspåbyggnader och släpvagnar och täcker även extrema behov av tunga transporter. Naturligtvis skräddarsyr SLP vagnar och påbyggnader efter kundernas önskemål. Ett välsorterat reservdelslager och sortiment av tillbehör är andra viktiga konkurrensfördelar på en tuff marknad.

Opererar på den nordiska marknaden
SLPs huvudmarknader är Sverige, Norge och Finland. Förutom huvudkontoret i Övertorneå har SLP en tillverkningsenhet i Rovaniemi i Finland (här tillverkas alla chassin) och en servicecentral i Trollhättan. Totalt arbetar ett drygt 60-tal

Vilhelm Lampinen
marknadsansvarig på SLP

personer på SLP, som har en omsättning på ca 90 miljoner kronor.

Bra orderläge
Den rådande finansiella oron på världsmarknaden och den hotande lågkonjunkturen kan naturligtvis sätta käppar i hjulet. Vilhelm menar dock att SLP hittills klarat sig bra.

– Vårt orderläge är gott, det är fullt i ladorna långt in på nästa år. Och vi har goda förhoppningar om fortsatta framgångar. Ett exempel på en tillväxtmarknad är fordon till gruvorna. De är inte drabbade av lågkonjunkturen på samma sätt som många andra näringar. Så jag tycker att vi har anledning att se positivt på framtiden.


BPWs världsunika testrigg

Den gedigna stålkonstruktionen skjuter upp från golvet som en spetsig, grå klippa. Här i den nya maskinverkstaden står drömmen för varje utvecklare av axlar – den nya testriggen med 12 kanaler som kan simulera komponent-körsituationer utan att testas på vägarna! BPW är långt före alla konkurrenter. Ingen har en jämförbar installation.

Igång sedan 2002
BPWs Testcenter har varit i gång sedan 2002. Syftet är att slå mynt av BPWs stora tekniska kunnande och därigenom förse marknaden med högkvalitativa produkter. Den tekniska nivån på BPWs produkter är i dag så hög att nya framsteg ofta är svåra att upptäcka med blotta ögat. Förbättringar, som får stor effekt, är ibland knappast synbara när man ser produkten från utsidan.

30 testriggar
BPWs Testcenter har 30 olika testriggar. Det senaste tillskottet är det mest imponerande; ett pneumatiskt avfjädrat fundament med en vikt på 700 ton! Riggen kan simulera alla vertikala, sido- och längsgående krafter såväl som broms-, styr- och krängningssituationer, som påverkar axlar och hjul i rörelse. Upp till 40 rörelser i sekunden kan överföras till den testade produkten.

Vägtester är grunden
I samma lokal har man byggt en annan nyskapande testrigg. Här ska husvagnschassin testas. Målet är att simulera körning med last med hjälp av modern hydraulik. Som i fallet med den ovan nämnda testriggen reduceras testets tid avsevärt i en testrigg. Det är också möjligt att simulera vilka speciella lastsituationer som helst. Detta är en stor fördel, eftersom man under ett vägtest dessutom måste ta hänsyn till den vädersituation som råder. Men det innebär inte att det går att ersätta de traditionella vägtesterna. Data, som erhålls från dessa, kommer fortsättningsvis att användas som utvärderingsparametrar för axlar och upphängningar och utgöra en grund för tester på riggarna och för datasimulering.

Utvecklingen inom BPW
BPW har testat egna bromsar och hjullager i över sextio år. Flertalet av testriggarna har BPW själva utvecklat och så här fungerar testriggen för bromsar: en komplett släpvagnsaxel sätts på plats över två roterande rullar, vardera två meter i diameter. Däcken är i kontakt med rullarna. Rullarna överför rörelseenergi till hjulen och accelererar till önskad hastighet.
När denna uppnåtts, slår bromsarna till och arbetar mot rullarnas rotation. Nu kan man undersöka hur effektiva bromsarna är. Syftet med bromstesterna, precis som med alla andra produkttester inom BPW, är att säkerställa den höga kvalitetsnivån och även korta ner utvecklingstiden för nya produkter.

Andra viktiga komponenter är ökad service och längre serviceintervall samt reducera vikt och minska tillverkningskostnaderna.


BPW bromsbackar och bromsbelägg

Till den under förra året lanserade trumbromsen ECODrum levererar vi nu våra nya bromsbackar 05.091.46.32.1 och bromsbacksats 09.801.07.39.0 samt bromsbeläggsats 09.801.07.41.0. De kan användas till alla BPW H-axlar som har bromstyp SN 4218.

Obs! De tidigare bromsbeläggen passar inte till den nya generationen av bromsbackar!


Sök