Rätt däcktryck har stor inverkan på transportsäkerheten och fordonsflottans bränsleförbrukning. Med för lågt däcktryck blir släpfordonet svårare att hantera vid en undanmanöver och man får lättare sladd.
Bromssträckan förlängs och även förmågan att motstå vattenplaning försämras. Högre rullmotstånd ökar bränsleförbrukningen och däcken slits snabbare om däcktrycket är för lågt. Därför är det ingen överraskning att de automatiska däcktryckskontroll-systemen ökar i popularitet. De betalar sig snabbt och dessutom uppfylls de nya EU-reglerna.
BPW har i sin produktportfölj det prisbelönta AirSave-systemet som har vunnit åtskilliga priser inom kategorin Innovation och Hållbarhet.
BPW AirSave för styraxlar, släpfordon utrustade med axeltappar och pendelaxlar
BPW har vidareutvecklat däcktryckskontrollsystemet som nu också finns för styraxlar, släpfordon utrustade med axeltappar
och pendelaxlar. Trots det begränsade installationsutrymmet kan däcktryckskontrollsystemet installeras säkert och enkelt av fordonsbyggaren.
När vi pratar kostnadsbesparingar med produktchefen Caren Freudenberg berättar hon att BPW AirSave snabbt lönar sig, även för specialfordon.
”Vi kan ta ett exempel med en fyraxlad maskintrailer, 10–12 tons axlar, som kör med tvillingmonterade hjul med en genomsnittlig däcktrycksavvikelse på tio procent. Många maskintrailers kör cirka 80 000 kilometer om året. AirSave kan spara cirka 350 liter bränsle på denna typ av körsträcka. Med tanke på det minskade däckslitaget, och det nuvarande dieselpriset på två euro per liter, kan transportföretag spara cirka 1 750 Euro per år”, fortsätter Caren Freudenberg.
BPW AirSave är så robust konstruerad att den fungerar pålitligt även under extrema driftsförhållanden vid terrängdrift,
till exempel på byggarbetsplatser.
Säkerhet - den avgörande faktorn
Det är också värt att beställa AirSave för specialfordon som kör färre antal kilometer per år. En gradvis tryckförlust gör att däcket värms upp. Utan AirSave kan detta snabbt leda till en däckexplosion, vilket kan få förödande ekonomiska konsekvenser.
Specialtransporter av stora och tunga industrikomponenter, byggnadsdelar eller bladen till vindkraftverk kräver månader av noggranna förberedelser, officiella godkännandeförfaranden, vägavstängningar med polisstöd – som kan förstöras av ett punkterat däck.
Eftersom AirSave kontinuerligt pumpar luft förbättras nödkörningsegenskaperna hos de berörda däcken i sådana fall. På så sätt kan en förare fortfarande komma till sin destination, även med ett långsamt läckande däck, och sedan reparera det i lugn och ro.
Obligatorisk däcktrycksövervakning för alla nyregistrerade släpfordon
Från och med juli 2022 gäller UN ECE R 141 föreskrifter för alla nya fordons typgodkännanden, och från och med juli 2024 kommer däcktrycksövervakning att vara obligatorisk för alla nyregistrerade släpfordon: där automatisk detektering av tryckförlust, varning till föraren och svarstiden för ett däcktryckskontrollsystem är exakt definierade.
BPW AirSave överträffar specifikationerna i den nya standarden, till exempel genom trådlöst nätverk med telematiksystemet från idem telematik. Föraren kan varnas om däcktrycksförlusten med hjälp av en smartphone-app, samtidigt som vagnparks-chefen eller avsändaren informeras i realtid.